Forrs: Wikipdia
A csell (gordonka, kisbg) egy nagy hangterjedelm basszus fekvs vons hangszer, s hasonlan eme hangszercsald (heged csald) tbbi tagjhoz, vagyis a hegedhz, a brcshoz s a nagybghz, ez a hangszer is ngy hrral rendelkezik, melyek kvint tvolsgra vannak egymstl. A nagybg s a mlyheged kzt a kzps helyet foglalja el alakjra s hangterjedelmre nzve.
A legmlyebb hr, vagyis a cselln elrhet legmlyebb hang a nagy C, ezt kveti a nagy G, a kis D s kis A hrok. gy a csell hangolsa pontosan egy oktvval van lejjebb a brcshoz kpest, egy oktvval s egy kvinttel a hegedhz kpest.
A hegedvel s a brcsval ellenttben ezen hangszert jtk kzben a fldre kell tmasztani s lve jtszani rajta.
A csellnak sznt kottk basszuskulcsban, esetleg tenorkulcsban (ez egy fajta C-kulcs), vagy esetenknt violinkulcsban rdnak. A violinkulcsos rs elssorban a barokk zene idszakban volt kedvelt, igaz ekkor a G-kulcsban lertakat egy oktvval lejjebb kellett jtszani.
Mly hangjai kitnen betltik a zenekari basszus szlam funkcijt. A magas regisztere pedig kpess teszik vezet dallamok jtszsra is. Mivel a csellistnak bal kezvel nem kell tartania a hangszert, szabadabban mozoghat a hangszer foglapjn. Br nagyobb tvolsgokat kell bejrnia a bal kznek, mint mondjuk a hegednl, ez a csell sajtos jtktechnikjval nem okoz nagyobb problmt.
A csell a heged utn a legdallamosabb vons hangszer, melynek hangja legkzelebb ll az emberi hanghoz.
Etimolgia
A csell nv az olasz violoncello (= kis violone) kifejezsbl jn, ami utal a szrmazsra is: az idejtmlt violonnek a viola da braccio csaldbl szrmaz megfelelje. A magyar nv egybknt tves; a cello egyszeren csak a kicsinytkpz a szbl.
A hangszert korbban (lsd lejjebb) basszushegednek hvtk, (nmetl: Bassvioline, Bassgeige, franciul: basse de violon ill. olaszul: basso di viola da braccio). Ksbb a heged violoncino beczgetst kapta a hangszer. A violone (szszerint nagy viola) mindig is azokat a hangszereket jelezte, amelyek nagyobbak s mlyebbek voltak a norml basszus hangszereknl. Giulio Cesare Arresti 1665-ben rdott 12 triszonta c. mvben hasznlja elszr a csellra a kis violone megnevezst, amibl vgl is kialakult a mai nv.
Az eredeti magyar neve a kisbg. A gordonka a cigny nyelvbl kerlt t a magyarba. Manapsg az elbbit szinte soha, az utbbit viszont nagyon gyakran hasznljuk.
A csell trtnete
Elterjedse nagyjbl a hegedvel egyidben trtnt. Kzeli rokona mg a Viola da gamba, vagy msnven trdheged, br az mr egy msik hangszercsald, egyedl a csell jtktechnolgija szrmazik onnan (ill. maguk a hegedk a fidulk s a gambk keresztezdsbl jttek ltre). Egyes rgi portrkon a csellt ll al tettk, mint valami risi hegedt - ez is jelzi, hogy kezdetektl a viola da braccio csald tagja volt.
A gordonkt kezdetben F-c-g (ez mg a viola da braccik hromhros szakaszbl val), majd B1-F-c-g hangolssal hasznltk (ez a hangols Angliban s Franciaorszgban egszen a 17. szzad vgig elterjedt volt). Ebben az idben a hangszert basszusheged nven illettk.
Majd vgl megjelent (s kb. 1730-tl Eurpa-szerte elterjedt volt mr) a mai napig rvnyes C-G-d-a hangols. Ez ksznhet a fmmel krlfont blhrok megjelensnek is (eredetileg tisztn blhrokat hasznltak), amelynek helye Bologna volt, idpontja pedig 1660 krl. Ezltal egy finomabb basszus hang jhetett ltre a hangszeren. A bolognai hangszerszek arra hasznltk fel ezt az j tallmnyt, hogy kisebbtsk a hangszer mrett, amely ezltal szlrepertor megszlaltatsra is alkamass vlik a hangjnak rezgsszmnak nvekedsvel s a mret cskkensnek ksznhet egyszerbb jtkmdnak, amely ltal a virtuz darabok megszlaltatsa is lehetsgess vlik. Persze lettek htrnyai is. A vkony hangja nem tette alkalmass arra, hogy a tovbbiakban is az egyttesekben egyedl tltse be a basszus szlamot, azta kell a basszust duplzni egy violone, vagy ksbb egy nagybg segtsgvel.
1700 krl az olasz jtkosoknak ksznheten a csell Nyugat-Eurpban is elterjedt, annak ellenre hogy a fentebb emltett korai csellkat (basszushegedket) mg egy vszzadig hasznltk Franciaorszgban s Angliban. A hangszer mrete, neve s hangolsa idtl s fldrajzi elhelyezkedstl fggen vltozott. Ezek egysgestse 1730 s 1750 krl ment vgbe.
Mivel a csell, mint szl- s basszus hangszer egyarnt igen nagy npszersgre tett szert, gy a neves hegedksztk el is kezdtek ilyen hangszereket gyrtani. Hresebb csellksztk: Andrea Amati, Gasparo da Salo, Giovanni Paolo Maggini s Antonio Stradivari.
Az els mai napig fennmaradt csellt Andrea Amati ptette 1572 krl. Itt mr teljes mrtkben rvnyesltek a heged hatsai (teht az sszes gambra utal vons eltnt, a csell egybknt a heged mreteinek kb. ktszerese). Ez mr krlbell a mai csell paramtreivel rendelkezett.
A csellbl kifejldtt thros vltozat is, legalbb is Michael Praetorius fejben mindenkppen. Ez F1-C-G-d-a hangolssal jtt volna ltre. Amgy tnyleg ltrejtt tthros csell, csak e hrral kiegsztve. Ez lenne a violoncello piccolo.
A csell a 19. szzad elejn, a hegedhz s a brcshoz hasonlan tment egy modernizlson. A rgebbi hangszer fbb eltrsei a mai hangszerhez kpest:
- az ves s eltr formj nyak (ez jobban passzolt a barokk basszusgerendhoz s hrozshoz),
- a kt lyuk a hangszer aljn, ahova valamilyen madzagot lehetett befzni (ezek a szllts s a jtk megknnytsre jttek ltre); manapsg egy fm vagy rosszabb esetben manyag rd tallhat, a tske (amely egybknt a hanger nvelst is szolglja, mivel bizonyos rezgsek a fldn keresztl is terjednek),
- a modern vonk befele grblnek s a kpnl fogjk ket; a barokk vonk kifele grblnek s a slypontnl fogjk ket,
- rgebben a hrok blbl voltak s csak a C, illetve G hr volt fmmel krlfont; manapsg a tisztn fmhrok dominlnak,
- nem voltak finomhangolk,
- a hrok rezgse sokkal nagyobb, ezltal egy hangosabb, direktebb hang jn ltre, kevesebb felhanggal.
A mai formjt s beosztst Tardieu francia abbnak tulajdontjk, aki (a Pallasz Nagy Lexikona szerint) az egyik legnagyobb mestere, virtuza is volt ennek az j hangszernek.
rdekessg mg Hermann Ritter viola bassja, amely a viola altnl ktszer nagyobb hangszer. Ritter ezt javasolta 1905-s j vonsngyes-tervben. Azta csak az elektromos csellt talltk fel, illetve baritonheged nven van kpviselje a hegedoktettben is. rdekes korbbi prblkozsok korbbrl mg a Viola da Spalla, Viola pomposa s a Violoncello piccolo.
A cselloktats trtnete
Nem sok tanulsi clokra sznt anyag keletkezett a 18. szzad eltt, s azok is csak ppen hogy a legalapabb dolgokat tartalmaztk. A legkorbbi teljes cselliskola valsznleg Michel Corrette Mthode, thorique et pratique. Pour Apprendre en peu de temps le Violoncelle dans sa Perfection c. alkotsa (Prizs, 1741).
Tovbbi hres cselltanrok a rgi zene idszakbl: Jean Louis Duport, Bernhard Romberg, Friedrich Dotzauer, Friedrich Kummer s Sebastian Lee
A mai csell nagy mesterei: a magyar Pernyi Mikls, Susanne Hirzel, Hans-Peter Linde, Friss Antal, Egon Samannshaus, Gerhard Mantel s Werner Thomas-Mifune, Yo-Yo Ma s a mr elhunyt Jacqueline du Pr.
Csell a komolyzenben
Irodalma, a zongora, az orgona s a heged irodalma utn a leggazdagabb. A csellt nagyrszt a komolyzenben alkalmazzk. Kezdetben csak a continuo szerept tlttte be, de mra rsze a szimfonikus- s vonszenekaroknak.
Ezen egyttesekben a csellk szma hat hat s nyolc kztt mozog, de ritkbb esetekben tizenkett is elfordulhat. ltalban a karmester s a kznsg jobbjn (a benne l jtkosok szemszgbl a bal oldalon) foglalnak helyet a szinpad ells rszn, az els hegedvel szemben. Habr egyes zenekarok szeretik kicserlni ket a brcskkal, hogy a csellistk ljenek kzpen, mg a kls rsz a brcssok. A szlgordonks l az „els szken”, hatrozza meg a vonsnemeket, konzultl a tbbi vons vezetvel, illetve a szl llsokat jjtsza.
A csellk a zenekarok elengedhetetlen rszei; mindenfajta zenekari mben tallkozhatunk velk, s sok darabban tallkozhatunk a csell(k)ra rt szlrsz(ek)kel. Mivel ez egy basszus hangszer, ltalban a harmnia alapjt kell nyjtaniuk, de sok esetben a dallamot is k viszik. Termszetesen lteznek csellversenyek is. A gordonka azonban nemcsak a zenekarban s a kamarazenei mvekben jtszik nagy szerepet, hanem mint szlhangszer is: a heged utn ez a legtkletesebb s legdallamosabb vons.
A zenekarban is kezdetben continuoknt funkcionlt, ksbb is csak Ludwig van Beethovennl (br mr Wolfgang Amadeus Mozart ksei szimfniiban is megjelennek prblkozsok) vlt szt a nagybgtl (addig ugyanazt jtszottk, a nagybg csak az oktvkettzsre volt j). Attl kezdve inkbb a fels fekvst hasznltk a hangszernek, s mint tenorhangszer funkcionl. J plda Franz Schubert Befejezetlen szimfnijnak ftmja.
Fbb zenekari szlk: Johannes Brahms 3., F-dr szimfnijnak harmadik ttele, sok Pjotr Iljics Csajkovszkij m (pl. a Patetikus szimfnia msodik ttele), Antonn Dvok 8. szimfnijnak kezdete, Claude Debussy Tenger cm opusza, s mg sok ms m. Felbukkan mg Igor Stravinsky „Le sacre du printemps“ balettjnek msodik darabjban, a fiatal lnyok tncaknt.
Fbb mvek csellra
Csell szl
Elg sok szlgordonkra rdott darab keletkezett. Ezen mvek egyik fnypontja a barokk kor, ahol megszmllhatatlanul sok ilyen m rdott, taln kompenzlsul azrt, mert egyb esetekben a hangszer csak a Continuo szerept tlthette be. A mai napig Johann Sebastian Bach Csellszvitjei a repertr alapjt kpezik – ez a m is a barokk korban keletkezett.
A mfaj a npszersgnek msik cscspontjt a 20. szzadban rte el. A magyar Kodly Zoltn Szonta szl csellra cm mve Benjamin Britten Ksret nlkli szvitek csellra cm mve mellett a csellirodalom szintn nagyon hres mvei. Krzysztof Penderecki tbb szlmvet is rt: Capriccio per Siegfried Palm, Per Slava. Bernd Alois Zimmermann ngy kis stdiumot rt r. Ak havas cmmel Frangis Ali-Sade rt szlmvet a hangszerre.
Luigi Boccherini csellzik (rgi cselln: nincs rajta "tske"), ismeretlen szerz mve
A csellszontk fnykora romantika volt, br korbban, st a mai napig kszlnek ilyen kompozcik, illetve azt megelzen is kszltek.
A szontk kezdetben csak a magas hangszerekre rdtak. Az 1650-es vltozs utn is csak a gambkra rdtak mvek, csellra s fagottra csak elvtve. Ezen gambamveket viszont manapsg gyakran hallani gordonkn, mivel a gambk az 1750-es vek utn fokozatosan kiszorultak a mindennapi hasznlatbl. Az els szerzok, akik szontkat rtak csellra: Giovanni Degli Antoni, Domenico Gabrielli, Giuseppe Jacchini s Evaristo Felice Dall'Abaco. A ksbarokkban vgl elg sok csellszonta (csell s continuo) rdott, taln Antonio Vivaldi ltal rottak kiemelendk.
A kora klasszikban lt Luigi Bocherini, aki tbb mint 40 csellszontt rt (maga is csellista volt). Ludwig van Beethoven volt az, aki a szonta jabb „verzijt” (dallamhangszer s zongora) elszr csellra alkalmazta. Neki ksznheten csak a 19. szzadban, illetve a 20. szzad els felben tbb mint 150 ilyen m keletkezett.
A romantikban a heged s zongora pros szmtott a vezet hangszersszelltsnak, ennek ellenre j pr csell-zongora m is keletkezett. Johannes Brahms kt csellra s zongorra komponlt szontt rt (amelyeket elssorban a Beethoven: Hrmaseverseny inspirlt). Camille Saint-Sans szintn kt csell-zongora szontt rt, mg duard Lalo egyet, mg Ferdinand Heinrich Thieriot szintn egyet, mellette tbb koncertdarabbal.
A 20. szzadra a hangszer megtartotta npszersgt, s a sok virtuznak (Pablo Casals, Misztiszlv Rosztropovitcs, Pierre Fournier, Yo-Yo Ma, Gregor Piatigorsky s trsaik) ksznhetn ebben az idszakban is sok m keletkezett a hangszerre. Ligeti Gyrgy, Bohuslav Martin, Krzysztof Penderecki, Witold Lutosawski, Bernd Alois Zimmermann, Frangis Ali-Sade mind rtak a gordonka-zongora prosra.
A versenym a barokk korban alakult ki. A versenym egyik atyja, Antonio Vivaldi 27 koncertet rt erre a hangszerre, ami a harmadik legtbb (ennl csak heged, illetve fagottversenyt rt tbbet). A csell fontos szerepet jtszik Johann Sebastian Bach Brandenburgi versenymveiben, ill. a klnbz concerto grosskban.
A klasszikus korban a kisebb szerzk (Giovanni Battista Cirri, Luigi Borghi, Domenico Lanzetti), ill. a mannheimi mesterek koncertjei mellett Luigi Bocherini 12 s Joseph Haydn 2 gordonkaversenye, illetve gordonkt is foglalkoztat sinfonia concertanti tnnek ki. Ezek nagy rsze a mai csell-repertor elengedhetetlen rszeit kpezik. Mai tudsunk szerint Wolfgang Amadeus Mozart is rt egy csellversenyt, de az elveszett; a csellt is foglalkoztat sinfonia concertantjt meg az els ttel kzepnl abbahagyta. Ludwig van Beethoven a Hrmasversenyvel (heged-zongora-csell) jrult hozz a csellversenyek fejldshez.
A romantikban a csellversenyek igen kedveltek voltak. A fbb, illetve kevsb ismert szerzk, mint Robert Schumann, Camille Saint-Sans, Antonn Dvok, douard Lalo, Eugen d’Albert, Edward Elgar s Max Bruch, ill. Ferdinand Thieriot mind rtak csellversent vagy versenymttelt, illetve csellra s zenekarra rt darabokat.
A fentebb emltett 20. szzadi virtuzoknak ksznheten versenymvek is szlettek szp szmmal: Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics kt csellversenyt is rt Rosztopovicsnak, a Ligeti Gyrgy, Bohuslav Martin, Krzysztof Penderecki, Bernd Alois Zimmermann, Frangis Ali-Sade, Hans Werner Henze trsasgbl mindenki rt csellversenyt.
Kamarazene csellval
Az 1770 krnykre kialakul j vons mfajok, a vonstri, a vonsngyes, a vonsts, a vonsszextett mind tartalmaz csellt. Viszonylag hresek Luigi Bocherini gordonkadui. Emellett nagyon sokszor szerepel klnbz sszellts kamaraegyttesekben. Az idk elrehaladtval mind furcsbb szerepet kap, s egyre extrmebb hangszerekkel lltjk ssze – az 1950-es vek utn termszetesen akr mr elektronikus eszkzkkel is.
Csell a npzenben
ltalban nem elengedhetetlen rsze a npzenei csoportoknak, br szerepelhetnek benne. Erdly egyes vidkein, gy Kalotaszeg nhny falvban, a csell igenis meghatroz eszkze volt a npzenszeknek. Jtkstlust leginkbb a kontra akkordroz jtkhoz lehet hasonltani.
A magyar npi, npies muzsiklsnak is fontos kellke a csell. Sok cignyzensz valdi specialistja a gordonknak, amely nlkl egy cignyzenekart nem lehet elkpzelni. Az tgardon az a magyar npi hangszer, amely formjt tekintve a gordonkt utnozza, br jtkmdja gykeresen eltr. St egyes zenszek a csell talaktsval nyertk az gynevezett kvs gardont. Ezt gy tettk, hogy a hangszer lelkt eltvoltottk, a hrlbat egyenesre faragtk s tformltk a hrozatot.
Csell a knnyzenben
Apocalyptica (Perttu Kivilaakso)
A csell kevsb elterjedt a knnyzenben, mint a komolyzenben, ennek ellenre nha elfordul. Nem rsze a standard zenekari felllsnak (kevsb, mint a heged).
A Beatles volt az els vltoztat, k a Eleanor Rigby s Strawberry Fields Forever szmaikban alkalmaztk. Az 1970-es vekben az Electric Light Orchestra a „bitliszes” tiratoktl lett hres, ugyanis egy csell- s/vagy hegedszlamot adtak hozz a szoksos rock felllshoz.
Ksbbi, tradicionlisan csellt hasznl csapat az Apocalyptica, egy finn csellistkbl ll heavy metal banda. A Rasputina, kt hlgybl ll egyttes, akik gt zent jtszanak, s megemltend a Break of Reality. Ezen egyttesek hoztk ltre az n. csell-rockot. A crossover egyttesekben, gy pl. a bondban is tallhat(ak) csellista('k).
A hres seattlei grunge csapat, a Nirvana is hres volt a csellk alkalmazsrl. A Cursive egyttes is hasznlt csellt a „The Ugly Organ” c. lemezkn. Az un. kamarapop egyttesek, mint pl. a Kronos Quartet s a Margot and the Nuclear So and So's is hasznlnak csellt modern alternatv rockjukban.
Emellett az Oasis csapat is csellt alkalmazott a slgergyans „Wonderwall” ntjukban. A szm klippjben ltszik is, hogy csellznak.
A magyar egyttesek kzl a Color volt az els, amelyik csellszlammal tette szinesebb, teltebb hangzsvilgt. [1]
A csell felptse
Mretei, arnyai
A csell felptse nagyban hasonlt a tbbi – mr fentebb emltett – vons hangszer felptshez, a