harsona
2008.06.18. 19:47
Lersa
A harsona egy elnyjtott trbeli S alakban meghajltott csbl ll, melynek egyik vgn helyezkedik el a fvka, a msik vge tlcsrszeren kiszlesedik. A fvka a trombithoz hasonlan csszeformj, de annl szlesebb. Az S alak fvka utn kvetkez kanyarulata egy teleszkopikusan mozgathat U alak ketts tolcs, amellyel a hangszer cshosszsgt folyamatosan lehet vltoztatni. A prhuzamosan fut csszakaszokat hidak ktik ssze, rgztik egymshoz. A cs hossznak legnagyobb rszben cilindrikus, teht azonos keresztmetszet, menzrja szk, ennek ksznheten fnyes, rces a hangja. A tlcsres rsz segt a hang sugrzsban, ugyanakkor a fafvsoktl eltren a hang kpzsben is rszt vesz. A hangszer srgarzbl, vagy ms rztvzetbl kszl.
Fajti
Leggyakoribb tpus a B-tenor harsona, a zenekarokban ezen kvl lehet mg Esz- vagy F-alt, s F-basszus harsona is. A tenor harsona gyakran toldalkcsvel vagy a hvelykujjal mkdtethet kvartventillel hangolhat t F-basszusra. A ritkn hasznlt kontrabasszus harsona a tenorhoz kpest egy oktvval mlyebb, elssorban Wagner mveiben fordul el.
Megszlaltatsa
A hangszert bal kzben tartjk, a jobb kz mozgatja a tolcsvet. A tbbi tlcsres fvkj hangszerhez hasonlan a harsona elsdleges hangforrsa a jtkos fvkhoz szortott ajkainak rezgse, amely a cs levegoszlopnak klnbz rezonanciit kpes megszlaltatni. A harsonnl 5 – 6 gerjeszthet felhang ll rendelkezsre. A cs hosszsga a tolcs segtsgvel ht fokozatban (fekvsben) mdosthat, ezzel ki lehet tlteni akr kromatikus hangokkal is e rezonancik kztti tvolsgot. Pldul a tenorharsona a tolcs csukott llapotban (1. fekvs) B-n szl, kihzva E-ig lehet kromatikusan lemenni (7. fekvs), a teljes hangterjedelem gy E – b'. A pedlhang csak nehezen szlaltathat meg, nagyon ritkn hasznljk. A tolcs folyamatos mozgatsval glissando valsthat meg. Magyarorszgon ritkn hasznlt, de ltezik a hangszer billentys vltozata is, ahol a zug (tolcs) mozdulatlan marad, s szelepekkel vltoztatjk a hangmagassgot. Egyszerbb rajta tanulni s jtszani is, de elvsz a harsona ltal adott lehetsg, a glissando.
Trtnete
A harsona a toltrombitbl alakulhatott ki a 15. szzad folyamn. Ez egy olyan trombita volt, amelynl a fvka meghosszabbtott csvt jtk kzben teleszkpszeren ki-be lehetett hzni, megvltoztatva ezzel az alaphangot 1 – 3 flhaggal. Ezt a kapcsolatot valsznsti, dokumentlja a harsona trombone, trompone (olasz, francia 'nagy trombita') elnevezse vagy rgi francia szvegekben a trompette saique-boute ('hz-tol trombita') kifejezs. A saqueboute (sacqueboute, sacabuche, sackbutt) a korai harsonk elnevezse maradt a jellegzetes U alak tolcs elterjedse utn, az 1530-as vektl. Ezt a megoldst a mlyebb hangtartomnyok elrse tette szksgess, gy lehetv vlt, hogy a kz adott mrtk elmozdulsa – amely az emberi test anatmija miatt behatrolt – ktszeres mrtkben hosszabbtsa meg a hangszer cshosszsgt.
A 16. szzadban mr teljes hangszercsaldd fejldtt, szoprn, alt, tenor, kvart- s kvintbasszus, kontrabasszus vltozatban plt. Mindenfle mfajban polgrjogot nyert, az egyhzi s udvari zenben ugyangy, mint a vrosi toronyzenben. A kor harsonja, a saqueboute a mainl lgyabb, halkabb hang volt, a vonsokhoz, a csendesebb fvs hangszerekhez is alkalmazkodni tudott, gy a kamarazenben is helyet kapott. Mai jellemz, harsny katonazenekari beosztst csak a francia forradalom sorn kapta meg.
A harsona nll zenei feladatokat legelszr a 18. szzad operazenjben kapott, Gluck kezdemnyezse nyomn, de a hangversenyzenbe ekkor mg csak kivteles pillanatokra kapott bebocstst. Kezdetben Beethoven is kihagyta a harsonkat szimfonikus mveibl, de vgl az 5. szimfnia utols ttelben olyan dbbenetes hatssal szlaltak meg, hogy ettl kezdve biztostott volt a helyk a hangversenytermekben is. Ezzel egytt a zeneszerzk tovbbra is mdjval, vatosan bntak e hangszerrel, tbbnyire csak a mvek legnneplyesebb, legemelkedettebb pillanataiban szlaltattk meg.
A 20. szzad sorn nmileg mdosult a hangszer feladatkre, kevsb fennklt, htkznapibb szerepekben is kiprbltk, st, felfedeztk a benne rejl groteszk termszetet is, amelyet klnleges megfvsi mdokkal, vagy a tolcs folyamatos mozgatsval kpzett fel- s lekonyul hangokkal, glissandkkal lehet elcsalogatni. A szrakoztat zene s a dzsessz pedig megmutatta, hogy ez a sokoldal hangszer a virtuz, knnyed, improvizatv zenben is tkletesen megfelel.
|